آموزش نصب ریموت روی لوستر

همانطور که می دانید ریموت کنترل لوستر وسیله ای است که توسط آن می توان لوستر را روشن یا خاموش نمود و یا حالت های نوردهی آن را تنظیم کرد.

ریموت کنترل از یک گیرنده (در لوستر به ترانس یا سوییچر نیز معروف است)و یک فرستنده تشکیل شده است که گیرنده روی لوستر نصب شده و فرستنده که همان دسته کنترل است در اختیار ما قرار می گیرد تا بتوانیم از طریق آن دستورات لازم را بصورت  بی سیم و از راه دور به گیرنده ارسال کنیم.

اصطلاح دیگری در ریموت کنترل لوستر به نام کانال وجود دارد، شاید اصلاح ریموت کنترل دو کانال یا سه کانال را شنیده باشید. برای آگاهی از این مساله در ادامه  شرح کار آن را توضیح می دهیم تا با این مورد و کاربرد های آن نیز آشنا شویم.

همانطور که در تصویر می بینید ترانس ریموت کنترل دارای دو سیم مشکی و یک سیم قرمز در کنار هم و چند سیم دیگر در طرف دیگر هستند.

chandelier remote control

سیم قرمز ورودی فاز ترانس است و دو سیم دیگر از داخل محفظه به هم وصل هستند و یکی از آنها به عنوان ورودی نول و دیگری به عنوان خروجی نول عمل می کنند. پس برای اتصال برق ترانس یا همان سوییچر ریموت کنترل، باید سیم فاز سقف را به سیم قرمز و سیم نول سقف را به یکی از دو سیم مشکی وصل کنیم(تفاوتی ندارن به کدام یک وصل کنیم)

حال ببینیم سیم های طرف دیگر چیست؟

این سیم ها با رنگ های مختلفی طراحی شده اند تا به راحتی قابل تفکیک باشند، این سیم ها در واقع همان خروجی برق ترانس هستند، به تعداد سیم هایی که در این قسمت قرار دارد روی دسته کنترل شما هم کلید وجود دارد، مثلا اگر در این قسمت 2 عدد سیم باشد روی دسته کنترل دو کلید با حروف A و B خواهیم داشت و چنانچه دارای سه سیم باشد، روی دسته کنترل سه کلید با عنوان های A و B و C خواهیم داشت.

2 and 3 channel chandelier remote control

همانطور که مشخص است بین کلید ها و سیم های روی ترانس رابطه مستقیمی وجود دارد و هر کلید مسئول کنترل یک سیم است که با فشردن آن کلید جریان برق درون آن سیم وصل یا قطع می شود. یعنی اگر فرض کنیم که سیم زرد با دکمه A در ارتباط باشد، با فشردن دکمه A جریان برق سیم زرد وصل شده و با فشردن مجدد دکمه جریان برق سیم زرد قطع خواهد شد. برای دکمه های دیگر هم اوضاع از این قرار است. نکته اینکه هیچکدام از سیم ها و دکمه ها با هم در ارتباط نبوده و به طور مستقل عمل می کنند. .  البته یک یا دو کلید دیگر هم روی دسته کنترل وجود دارد که برای قطع و وصل کردن کل سیم های ترانس بصورت یکجا تعبیه شده است.

با توجه به توضیحات بالا به طور عامیانه به هر دکمه و سیم مربوط به آن یک کانال گفته می شود. پس اگر دسته کنترل دارای 2 سیم باشد به آن ریموت کنترل دو کانال و اگر دارای 3 سیم باشد، ریموت کنترل سه کانال و اگر دارای 4 سیم باشد به ریموت کنترل 4 کانال معروف است. البته ریموت کنترل تک کانال هم در بازار یافت می شود که در لوستر مصرف زیادی ندارد.

chandelier remote control

حال این سوال نیز مطرح می شود که ریموت کنترل برای چه لوسترهایی قابل نصب است؟

باید بگوییم قابلیت نصب ریموت کنترل برای همه نوع لوستر و یا اینگونه بگوییم که بر روی هر وسیله برقی قابل نصب است. فقط نکته اینجاست که محصولی که می خواهیم ریموت را روی آن نصب کنیم باید فضای کافی برای قرارگرفت گیرنده کنترل را درون خود داشته باشد(فضایی در حدود 88*55*25 میلیمتر)

حالا که با ساختار ریموت کنترل آشنا شدیم به سراغ نصب ریموت کنترل روی لوستر می رویم.

نصب ریموت کنترل روی لوستر های ال ای دی و اس ام دی:

معمولا لوستر های ال ای دی و اس ام دی از دو یا چند نوع لامپ بهره می برند. انتخاب ریموت کنترل بسته به نوع لامپ های استفاده شده در صفحه لوستر ال ای دی دارد، بطور مثال اگر لوستر شما از لامپ های ال ای دی و همینطور لامپ های سرپیچ شمعی استفاده می کند، شما نیاز به یک لوستر دو کانال دارید و اگر لوستر شما دارای سه نوع لامپ یعنی لامپ های ال ای دی و لامپ های سوزنی و لامپ های سرپیچ شمعی باشد، نیاز به یک ریموت کنترل 3 کانال است.

همانطور که می دانید همه لامپ ها از یک سیم فاز و یک سیم نول بهره می برند که برای روشن شدن آن باید هر دو سیم وصل باشند. این را هم میدانیم برای قطع شدن نور لامپ کلید ها را روی سیم فاز آن می بندند تا جریان برق را قطع یا وصل کند. ریموت کنترل هم دقیقا کاربرد کلید را دارد با این تفاوت که بصورت از راه دور کنترل می شود، در واقع برای زدن کلید نیازی نیست به سمت دیوار بروید و کلید را خاموش و روشن کنید.

همانطور که گفتیم ریموت کنترل برای قطع یا وصل کردن فاز ورودی به کار می رود و سیم نول به طور دائم متصل بوده و ارتباطش با لامپ قطع نمی شود.با این زمینه به سراغ نصب ریموت روی یک لوستر ال ای دی می رویم.

type of lamp in chandelier

همانطور که در تصویر می بینید این لوستر از سه نوع لامپ بهره می برد که لامپ های ال ای دی و لامپ های اس ام دی در مرکز و لامپ های سرپیچ شمعی در اطراف سینی لوستر قرار دارد. پس برای این لوستر نیاز به یک ریموت کنترل سه کانال داریم.

led chandelier trans

همانطور که در تصویر بالا می بینید لامپ های ال ای دی و اس ام دی از ترانس استفاده می کنند. که هر ترانس یک سیم فاز و یک سیم نول دارد.

ولی لامپ های سرپیچ شمعی بدون ترانس و با برق مستقیم 220 ولت کار می کند. و همانطور که می بینید همه لامپ ها بصورت سری به هم وصل شده اند. و در نهایت دو عدد سیم که یکی فاز و یکی نول است از آن ها خارج شده است، که همه لامپ های شمعی از این دو سیم توان می گیرند.

همانطور که گفتیم هم ترانس ها و هم لامپ های سرپیچ شمعی دارای یک سیم نول هستند که همه آنها باید به هم وصل شوند. یعنی سیم نول ترانس مربوط به لامپ های اس ام دی و سیم نول ترانس مربوط به لامپ های ال ای دی و سیم نول مربوط به لامپ های سرپیچ شمعی را به هم وصل کنیم. و پس از آن همه سیم ها را به نول اصلی متصل کنیم.

chandelier remote control

وقتی از نول اصلی صحبت می کنیم منظور همان سیم نولی است که از ریموت کنترل خارج شده است، یعنی یکی از دو سیم مشکی که در بالا توضیح دادیم.

پس گام اول نصب همه سیم های نول همه لامپ ها به سیم نول خروجی ریموت کنترل است.

مرحله بعدی نصب سیم های فاز لامپ ها به ریموت کنترل است. همانطور که می بینید ریموت کنترل دارای چند سیم رنگی است که همانطور که توضیح دادیم این سیم های خروجی فاز از ریموت کنترل هستند. که هر کدام توسط یک کلید کنترل می شوند.

حال باید به ترتیبی که می خواهیم سیم های خروجی از ریموت کنترل را به سیم های فاز لامپ های مختلف وصل کرد. مثلا سیم سفید که مربوط به کانال A  است رابه سیم فاز لامپ های اس ام دی و سیم های بعدی را به ترتیب به لامپ های ال ای دی و لامپ های سرپیچ شمعی وصل کنیم.

تمام شد و شما ریموت کنترل را روی لوستر خود نصب کرده اید.

فیلم آموزش نصب ریموت کنترل روی لوستر را نیز در کانال آپارات ایران لوستر آپلود کرده ایم تا راحت تر بتوانید عملا این کار را ببینید.
فیلم آموزش نصب ریموت روی لوستر در یوتیوب