آموزش نصب لوستر سنگین در سقف کاذب

در ابتدا با سقف کاذب و انواع آن آشنا می شویم تا به طور دقیق تر نصب لوستر روی این گونه سقف ها را مورد بررسی قرار دهیم.

سقف کاذب به سقفی گفته میشود که در سطحی پایین تر از سطح سقف اصلی قرار گرفته و در اصطلاح پوششی برای سقف اصلی و تاسیسات موجود در بین سقف اصلی و سقف کاذب است تا در نهایت سقفی زیبا و بدون موارد اضافی داشته باشیم. البته مزایای دیگری همچون امکان ایجاد دیزاین های مختلف برای فضا و همچنین قابلیت نورپردازی و امنیت بیستر در هنگام زلزله نیز از دیگر مزایای این گونه سقف هاست.

انواع سقف کاذب

  • سقف کاذب چوبی‌ قدیمی، که با توفال پوشانده می‌شود و یا ممکن است با آجر اجرا شود.
  • سقف کاذب با رابیتس و اندود
  • سقف کاذب با لمبه چوبی
  • سقف کاذب با لمبه آلومینیومی
  • سقف کاذب با قطعات پیش ساخته گچی
  • سقف کاذب با قطعات پیش ساخته پلاستیکی، شیشه‌ای‌، فلزی

همانطور که گفتیم سقف های کاذب مزایای زیادی دارند ولی برای نصب لوستر سنگین روی سقف کاذب باید نکاتی را در نظر داشته باشیم که در زیر به آن می پردازیم:

پیش از هر گونه اقدامی، مرحله بررسی سقف از نظر نوع و وجود قلاب و زنجیر است. اگر سازنده ساختمان فردی مقید باشد حتما در کنار هر شعله برقی یک زنجیر یا قلاب وصل خواهد کرد تا برای نصب لوستر کمتر با مشکل مواجه شویم. ولی برخی سقف ها از وجود قلاب یا زنجیر نیز بی بهره هستند که در این صورت کارمان کمی سخت خواهد شد.

در ابتدا باید مشخص شود چه نوع لوستری باید روی سقف نصب شود. در کل می توان لوستر ها را به دو نوع لوستر آویز و لوستر سقفی تفکیک کرد.

نصب لوستر آویز روی سقف کاذب:

لوسترهای آویز معمولا با قلاب و زنجیر به سقف وصل می شوند که برای نصب سقف های کاذبی که دارای زنجیر هستند هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

تنها نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، مقاومت زنجیر در برابر فشار حاصل از وزن لوستر است.

اگر زنجیر تعبیه شده روی سقف کاذب مقاومت لازم در برابر وزن لوستر را نداشته باشد، هیچ راهی جز وصل کردن زنجیر قوی تر وجود ندارد و با توجه به کاذب بودن سقف می بایست زنجیر را به سازه فلزی سقف اصلی متصل کرد که در این صورت نیاز به کندن قسمتی از سقف کاذب برای دسترسی به سقف اصلی است.

حال اگر سقف کاذب ما فاقد زنجیر باشد و لوستر ما آویز باشد: در این حالت اگر لوستری که قرار است نصب کنیم وزن کمی داشته باشد مشکل چندانی وجود ندارد با نصب یک قلاب پروانه دار روی سقف کاذب هم امکان نگه داشتن لوستر وجود دارد.

قلاب پروانه ای شکل برای نصب لوستر روی سقف کاذب

ولی اگر وزن لوستر سنگین باشد، قطعا نیاز به نصب زنجیر به سقف اصلی و استفاده از آن برای نگه داری زنجیر است.

نصب لوستر سقفی روی سقف کاذب:

لوستر های سقفی مانند لوستر سقفی ال ای دی و اس ام دی و لوستر ریسه ای و ... برخلاف لوستر آویز که فقط از یک نقطه و توسط قلاب یا زنجیر به سقف وصل می شوند، از چند نقطه به سقف وصل می شوند تا وزن محصول به طور مساوی در چند نقطه تقسیم شود.

همانطور که گفتیم سقف های کاذب با ضخامتی در حد نهایتا چند سانتیمتر و با فاصله از سقف اصلی وصل می شوند. پس برای نصب پیچ روی این سقف ها، فقط مقدار کمی فضا داریم و استفاده از پیچ و رولپلاک کاری بیهوده است، زیرا ساختار رولپلاک بر این مبناست که باید به طور کامل درون سقف قرار گیرد و این در حالی است که سقف کاذب فقط مقدار کمی از رولپلاک را مهار کرده و با کوچکترین فشار رها می شود.

پس برای نصب لوستر سقفی روی سقف کاذب حتما باید از پیچ پروانه استفاده نمایید، پیچ پروانه با قابلیت باز شدن در قسمت سقف میانی، روی سطح سقف کاذب باز شده و بر خلاف پیچ و رولپلاک که به صورت عمودی وصل می شود، پیچ پروانه به صورت افقی و در امتداد سقف قرار گرفته و فشار را روی سقف پخش می نماید.

پیچ پروانه مخصوص نصب لوستر روی سقف های کاذب

نصب لوستر سقفی خیلی خیلی سنگین روی سقف کاذب:

اگر لوستر سقفی شما بیش از حد سنگین باشد ممکن است سقف شما استقامت کافی را نداشته باشد و سقف شما به همراه پیچ کنده شده و فرو بریزد. برای رفع این مشکل نیز باید وزن لوستر را با زنجیر روی سقف مهار کرد و از پیچ پروانه برای حفظ تعادل لوستر استفاده کنید. این روش برای لوسترهای سقفی که قطر کمی دارند جوابگو است.

برای لوسترهای سقفی سنگینی که دارای طول و عرض زیادی هستند نیز  راه حل دیگری وجود دارد که با روش های گفته شده کاملا متفاوت است، به این صورت که می بایست زنجیر را از وسط لوستر عبور داده و یک یا دو عدد میلگرد را در راستای طول و عرض لوستر قرار داده و به زنجیر واقع در مرکز ببندید تا وزن لوستر روی میلگرد پخش شود و برای حفظ تعادل نیز اطراف لوستر را با پیچ پروانه مهار نمایید.

نصب لوستر سنگین روی سقف کاذب

در نهایت می توانید با شماره تلفن های سایت تماس بگیرید تا فرآیند نصب توسط متخصصین ایران لوستر صورت پذیرد، این مورد برای اکثر شهر های ایران قابل انجام است.