آباژور و کنار سالنی مناسب
برای تامین روشنایی و زیبایی دکوراسیون خانه خود می توانید از آباژور و کنار سالنی کمک بگیرید. آباژور و کنار سالنی با فراهم کردن نور ملایم و آرامش بخش، دکوراسیون منزل شما را زیباتر می کند و به آن جلوه خاصی می بخشد. آباژور و کنار سالنی نیز همانند دیگر وسایل روشنایی باید با نوع دکوراسیون و مبلمان خانه شما هماهنگی داشته باشند.

 


نکات لازم در انتخاب آباژور و کنار سالنی مناسب
-توجه به شکل ظاهری آن: بهتر است هنگام خرید آباژور و کنار سالنی به شکل ظاهری آن توجه کنید. اگر شکل ظاهری آن هماهنگ با شکل ظاهری دیگر وسایل خانه تان باشد نمای زیبایی را ایجاد خواهد کرد. به طور مثال اگر شکل ظاهری وسایل دیگر دکوراسیون شما گوشه های تیزی دارند، بهتر است آباژور و کنار سالنی های زاویه دار تهیه کنید. یا مثلا اگر وسایل دکوراسیون شما شکلی گرد دارند، آباژور و کنار سالنی که تهیه می کنید نیز بهتر است گرد باشد.

 

هماهنگی آباژور با دکوراسیون


- ارتفاع شید یا کلاهک آباژور: ارتفاع شید آباژور نهایتا باید به اندازه دو سوم ارتفاع پایه آن و در حدی باشد که لامپ و سیم کشی داخلی از چشم پنهان باشد و دیده نشود برای آباژور ایستاده نیز نهایت ارتفاع شید باید از یک سوم پایه فراتر نرود. پهنای آن نیز باید از پایه آن بیشتر باشد. البته این موارد برای آباژور های خاص ممکن است متفاوت باشد ولی اکثریت آنها از این قانون پیروی می کنند.
-جنس شید آباژور: اگر می خواهید آباژور و کنار سالنی شما نور بیشتری به فضا بدهد، جنس آن را باید از جنس کریستال یا شیشه و یا سایر متریال شفاف انتخاب کنید که نور را از خود عبور دهند و فضا را روشن کنند. به طور کلی آباژورها و کنار سالنی که پارچه نازک و کلاهک بلند دارند برای نوردهی فضا مناسب هستند. اما اگر می خواهید نور کم و ملایمی به ویژه برای خواب به فضای اتاق بدهید، شید های پارچه ای بهترین انتخاب است. بسته به میزان نوری که می خواهید داشته باشید، ضخامت پارچه شید را می توانید کم یا زیاد در نظر بگیرید.



- میزی که آباژور و کنار سالنی را روی آن می گذارید نیز باید با مدل و رنگ خود آباژور همخوان باشد. همچنین اندازه میز نباید آنقدر کوچک باشد که لبه های آباژور از کنار آن بیرون بزند. بلکه میز باید بزرگتر از آن باشد. زیرا ممکن است وقتی رفت و آمد می کنیم دست یا لباسمان به لبه آباژور گیر کند و به زمین بخورد.

انواع آباژور و کنار سالنی
همانند لوستر آباژور نیز بر حسب نوع دکوراسیون منزل و جایی که قرار است آباژور و کنار سالنی را قرار دهید شما می توانید انواع مدرن یا کلاسیک آنها را تهیه کنید.
 آباژور ها و کنار سالنی ها را می توان روی میز عسلی، کنار مبل یا کنسول ها قرار داد. آنها را در هر جایی قرار دهید بهتر است با رنگ یا طرح مبل یا میز کنسول یا حتی کاغذ دیواری اتاق همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال برای اتاق خواب بهتر است انواعی از مدل ها و طرح هایی را انتخاب کنید که با رنگ دکوراسیون اتاق خواب شما هماهنگ باشد.
در اتاق خواب بهتر است آباژورهای پایه کوتاه روی میز پاتختی قرار داده شود تا هم به زیبایی اتاق بیفزاید و هم نور مناسب خواب را فراهم کند.


آباژور اتاق خواب


آباژور و کنار سالنی های پایه بلند برای گوشه های اتاق پذیرایی و یا سالن مناسب هستند. برخی از انواع آنها هم می توانند روی میز و به عنوان چراغ مطالعه استفاده شوند و هم به صورت ایستاده و کنار سالنی. بسته به سلیقه خودتان و کاربردی که مد نظرتان است می توانید آنها را به دلخواه خود در جای مناسب استفاده کنید.
جنس آباژور و کنار سالنی
این وسایل روشنایی نیز مانند دیگر وسایل می توانند جنس های متفاوتی داشته باشند.
برخی از انواع آن از جنس چوب هستند. این آباژور های چوبی زیبایی بی نظیری دارند. در انتخاب جنس چوب باید دقت شود تا بهترین نوع آن و از ضد رطوبت ها روی آن استفاده شود تا به راحتی در برابر رطوبت ترک نخورد و خراب نشود.
برای پایه های آن از فلزهایی با جنس برنز و یا استیل استفاده می شود . این فلز ها را می توان با آبکاری به رنگ های مختلف طلایی، نقره ای و ... درآورد و با رنگ دکوراسیون هماهنگ کرد.
آباژور و کنار سالنی های مدرن طرح های متفاوت و جذابی دارند.  میتوانید از طرح های متفاوت مدل های مدرن آن برای زیبایی فضای اتاق خود کمک بگیرید. طرح ها و مدل های گوناگونی که امروزه در بازار موجود است به راحتی میتواند تمام سلیقه ها را راضی نگه دارد. در ادامه چند نمونه از طرح های مدرن آن را مشاهده می کنید.